Gestolde meditatie - De nieuwe kruisweg in de kerk Te Waaschoot
‘We kennen
allemaal wel die ervaring: dingen waar een mens uren kan naar kijken
zonder dat het een seconde verveelt, een kijken waarbij het besef van
tijd vervaagt onder de betovering van een soort stille contemplatie.
Aanwezigheden zijn het die rust en vrede brengen, en in de beste zin
van het woord ont-spannen. … De speling van het licht in glas reken
ik tot diezelfde aanwezigheden. ..’
Scherven van
licht – 2006
Met deze woorden
opende Prof. Peter Schmidt in 2006 in de Sint-Niklaaskerk te Gent de
tentoonstelling ‘Scherven van licht’, waarin hedendaagse
religieuze glasraamkunst van Ingrid Meyvaert te bewonderen was.
Het pronkstuk van
deze tentoonstelling was de nieuw ontworpen Kruisweg, een installatie
en kunstwerk bestaande uit twaalf glas-in-loodpanelen. Dit werk is
nadien gedurende een tweetal jaar in de Sint-Ghislenuskerk in
Waarschoot te bezichtigen geweest.
De twaalf abstracte
panelen deden enerzijds wat vervreemdend aan, vooral voor hen die de
traditionele afbeeldingen gewoon zijn. Anderzijds lieten ze juist
door hun openheid meer ruimte voor een vrije interpretatie, een eigen
invulling, een grotere kans tot herbronnen.
De nieuwe
Kruisweg in de Sint-Ghislenuskerk – 2011
In die periode kreeg
glaskunstenares Ingrid Meyvaert vanuit de kerkraad de vraag een
nieuwe kruisweg te ontwerpen voor de Sint-Ghislenuskerk. Deze
kruisweg werd door bisschop Van Looy ingezegend op 19 april 2011.
In onderstaande
bijdrage geeft de ontwerpster meer achtergrond over wat haar
inspireerde bij de realisatie van dit werk.
‘Met grote
dankbaarheid blik ik terug op het moment dat ik de opdracht kreeg een
kruisweg te ontwerpen voor de mooie, moderne Sint-Ghislenuskerk te
Waarschoot.
De wens van de
opdrachtgevers was zeer concreet. ‘Kunst in opdracht’ is
een grote uitdaging, het is een boeiende en verrijkende zoektocht.
De architectuur van
de kerk had de plaats bepaald, wat een optimaal gegeven was: de
kruisweg kon geïntegreerd worden. Een vijftien meter lange nis in de
betonnen achterwand werd het draagvlak van de glas-in-loodpanelen,
die zichtbaar zijn via kunstlicht.
Aanleunend bij een
klassieke kruisweg, was de vraag vijftien panelen te ontwerpen waarin
de verschillende staties herkenbaar zijn. Ik heb bewust gekozen om
composities te maken waar het figuratieve een harmonisch geheel vormt
met een abstracte achtergrond. De eenvoudige lijnvoering van de
figuren, zonder details van hoofd en handen, laat de toeschouwer
duidelijk weten om welke statie het hier gaat.
Ik heb een creatie gemaakt waar ik de kijker de kans geef binnen te
treden in mijn wereld van glas en kleur. Het prachtige mondgeblazen
glas in al zijn tinten en tonen doet de taferelen rijkelijk opleven.
Ondanks mijn vrij sober kleurenpalet: geen rood, oranje of fel groene
tinten, komt het geheel levendig en hoopvol over dank zij de vele
contrasten tussen de donkerblauwe, paarse en gele partijen.
Het gebruik van gele
glasscherven in ieder paneel wijst op de aanwezigheid van het Licht
in de duisternis, in het lijden dat steeds weergegeven wordt aan de
hand van donkere kleuren.
De filosofische
achtergrond van mijn kruisweg is dat ieder mens die lijdt, in zijn
lijden ‘licht’ kan ervaren. Eerst heel subtiel en gering, later
wat meer.
Door het lijden heen
gaan we op weg naar het Licht. De vijftiende statie, de Verrijzenis,
is dan ook een apotheose van gele en witte tinten.’
Mediteren bij een
kruisweg…
Voor een ongelovige
is het vreemd:
je bezinnen over het
lijden, de eenzaamheid en pijn van één mens,
als bron van hoop en
geloof in de overwinning van de liefde over alle lijden…
En toch,
voor gelovigen is
het een jaarlijks terugkerend ritueel,
een onmisbare
schakel in de tocht naar Pasen.
Deze kruisweg met
zijn vijftien staties
biedt iedere
toeschouwer de kans
om te kijken naar
kunst,
te mediteren over
het geloof,
te herbronnen
en hoopvol en
liefdevol te bidden tot God.
Ingrid Meyvaert
Reacties
Een reactie posten